- emo.gr
- emollient
- Πανελλαδικές 2025: To “κόλπο” με την ΕΒΕ και το μοντέλο “κάθε πόλη και Τμήμα ΑΕΙ” που έχει πεθάνει
Να κλείσουν τμήματα ΑΕΙ ή να συγχωνευτούν θα ήταν μια αληθινή μεταρρύθμιση: ούτε οι φοιτητές να λαμβάνουν πτυχία χωρίς αξία, ούτε να διατηρούνται τμήματα χωρίς νόημα, τα οποία απλά αναλώνουν δημόσιους πόρους, που θα ήταν σαφώς αποδοτικότεροι, αν κατευθύνονταν αλλού.
Η ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής) θεσπίστηκε για να μην μπαίνουν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα φοιτητές με μέσο όρο 4, 5, 6 και λοιπούς μονοψήφιους αριθμούς, κατάλληλους μόνο για αμυντικά χαφ.
Θυμάστε πόσο σχολιαζόταν αυτό τα χρόνια πριν τη θέσπιση του συντελεστή ΕΒΕ. Ήταν μανιέρα των ΜΜΕ: “με 5 μ.ο. εισήχθη φοιτητής στο Τμήμα Τάδε” (προφανής η αρνητική διαφήμιση και η απαξίωση του συγκεκριμένου Τμήματος στα μάτια της κοινής γνώμης).
Τι παρατηρούμε όμως (και) φέτος; Πως από εργαλείο ελάχιστης βάσης, άρα και προσόντων των υποψηφίων γίνεται εργαλείο στα χέρια των τμημάτων για να κρατήσουν τις βάσεις εκεί που οι ίδιοι επιθυμούν. Ουσιαστικά παρεμβαίνουν στην προσφορά, επηρεάζοντας και τη ζήτηση , με συχνά ολέθρια αποτελέσματα.
Πιο αναλυτικά:
76 τμήματα που έχουν περισσότερες κενές θέσεις από τους επιτυχόντες! Από αυτά τα 28 έχουν Συντελεστή ΕΒΕ μεγαλύτερο του 0,80!
Ο Συντελεστής ΕΒΕ υπενθυμίζουμε μπορεί να έχει τιμές από 0,80 έως 1,20. Τα τμήματα αυτά αν και θα μπορούσαν να μειώσουν τον Συντελεστή ΕΒΕ δεν το έκαναν. Δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα το Τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής του ΓΠΑ να έχει Συντελεστή ΕΒΕ 1,2 όταν εμφανίζει 93% κενές θέσεις.
Κάποια παραδείγματα για του λόγου το αληθές:
Το Τμήμα Διοίκησης Τουρισμού του ΠΑΔΑ έχει Συντελεστή ΕΒΕ 1,2 και εμφανίζει 92% κενές θέσεις.
Το Τμήμα Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος στα Χανιά με Συντελεστή ΕΒΕ 1,2 και εμφανίζει 83% κενές θέσεις.
Το Τμήμα Φυσικοθεραπείας Λαμίας έχει Συντελεστή ΕΒΕ 1,2 και εμφανίζει 81% κενές θέσεις. Στους σχετικούς πίνακες με πολλές κενές θέσεις, βλέπουμε πολλά Τμήματα Γεωπονίας, Θεολογίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Μαθηματικών, Φυσικής, Νοσηλευτικής και Μαιευτικής.
Από τα 76 Τμήματα τα 23 Τμήματα ανήκουν μόνο στο 1ο ΕΠ, τα 24 Τμήματα ανήκουν μόνο στο 2ο ΕΠ, τα 5 Τμήματα ανήκουν μόνο στο 3ο ΕΠ, τα 7 Τμήματα ανήκουν μόνο στο 4ο ΕΠ και 15 Τμήματα ανήκουν στο 2ο &3ο ΕΠ.
Πρωταθλητής στις κενές θέσεις από ιδρύσεως του είναι το Τμήμα Αειφορικής Γεωργίας στο Αγρίνιο που ανήκει στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Μόλις ένας εισακτέος, σε φάση κάνουμε ιδιαίτερο μάθημα και9 βγάζουμε πανεπιστήμονες!
Το μεγάλο ζήτημα είναι τι πρέπει να γίνει με τα Τμήματα που αν και έχουν τον ελάχιστο Συντελεστή ΕΒΕ 0,80 έχουν κενές θέσεις πάνω από 50%.
Η λογική λέει πως πρέπει να κλείσουν κάποια τμήματα, να συγχωνευθούν με άλλα . Με στοιχεία, με μελέτες, με προβολή των βραχυπρόθεσμων τάσεων στην αγορά εργασίας, με διεπιστημονική και διακομματική συνεργασία.
Αυτό θα ήταν μια αληθινή μεταρρύθμιση: ούτε οι φοιτητές να λαμβάνουν πτυχία χωρίς αξία, ούτε να διατηρούνται τμήματα χωρίς νόημα, τα οποία απλά αναλώνουν δημόσιους πόρους, που θα ήταν σαφώς αποδοτικότεροι, αν κατευθύνονταν αλλού.
Να κάνουμε καλά κρατικά Πανεπιστήμια: του πλούσιου το παιδί θα σπουδάσει είτε εδώ είτε στο εξωτερικό, με του φτωχού το παιδί είναι το θέμα, είναι οι Πανελλαδικές εξετάσεις μονόδρομος.
Το μοντέλο κάθε πόλη και Τμήμα ΑΕΙ, κάθε Κωμόπολη και ΤΕΙ έχει τελειώσει είναι αναχρονιστικό και απαντά στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, σαράντα χρόνια πριν. Δεν έχει καμία σχέση με το σήμερα .
Γιατί για παράδειγμα να έχουμε 4 τμήματα Κοινωνιολογίας (μια σοβαρή επιστήμη με πολλές σύγχρονες εφαρμογές, η οποία ξαναβγήκε από τα εξεταζόμενα μαθήματα για να μπουν ξανά τα “σύγχρονα” Λατινικά, χωρίς αυτό να φτάνει για να σωθούν οι Φιλολογικές Σχολές: στο κλασικό και “ιστορικό” τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου προστέθηκε και Κοινωνιολογία στο ΕΚΠΑ με βάση λίγο πιο κάτω, συν Ρεθύμνου και Μυτιλήνης), γιατί να φτιάξουμε ακόμη ένα τμήμα Ψυχολογίας στο Διδυμότειχο κ.ο.κ.
Πέραν των ΕΒΕ δηλαδή, πρέπει να φτιαχτεί από την αρχή ο χάρτης των ελληνικών ΑΕΙ με όρους 2030, όχι 1980! Με συγχωνεύσεις και καταργήσεις όπου χρειάζεται, όπου λένε τα δεδομένα δεκαετίας πως πρέπει να γίνουν!
Τα δεδομένα και όχι καμία ιδεοληψία κανενός είναι αυτά που δείχνουν πως σε αρκετές περιπτώσεις η προσφορά είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση: για παράδειγμα στα Τμήματα: Γεωπονίας, Θεολογίας, Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Μαθηματικών, Φυσικής. Αντί να έχουμε 54 επιτυχόντες σε 3 Τμήματα Φυσικής να έχουμε 54 επιτυχόντες σε 1 Τμήμα Φυσικής , αντί να έχουμε 41 επιτυχόντες σε 3 Τμήματα Μαθηματικών να έχουμε 41 επιτυχόντες σε 1 Τμήμα Μαθηματικών, αντί να έχουμε 50 επιτυχόντες σε 3 Τμήματα Γεωπονίας να έχουμε 50 επιτυχόντες σε 1 Τμήμα Γεωπονίας κοκ.
Ιδίως μπροστά σε ένα μέλλον και με μη κρατικά ΑΕΙ, τα λιγότερο δημοφιλή Τμήματα θα πιεστούν περαιτέρω. Και αργά ή γρήγορα θα οδηγηθούν σε κλείσιμο ή συγχώνευση.
(Με πληροφορίες από sep4u.gr)
-
“Ας χαθούν οι Έλληνες, τα αρχεία να γλιτώσουν”
3 εβδομάδες ΠΡΙΝ -
Ξαφνικά “κλειδώνεις” δημόσια: Τρακ, Ντροπαλότητα ή Κοινωνικό Άγχος;
4 εβδομάδες ΠΡΙΝ -
Η μαλθακότητα προς τους προδότες θα μας καταστρέψει όλους
4 εβδομάδες ΠΡΙΝ