• emo.gr
  • Ψυχολογία
  • Tips για βελτίωση της επικοινωνίας και του λόγου των παιδιών
Tips για βελτίωση της επικοινωνίας και του λόγου των παιδιών

Το παιχνίδι αποτελεί κίνητρο για τα παιδιά. Το απολαμβάνουν, ειδικά όταν συμμετέχουν ενήλικες.

Ένα σημαντικό κομμάτι της διαπαιδαγώγησης αφορά στο πώς  επικοινωνούμε με τα παιδιά μας. Προτού  δώσετε στο παιδί σας κατευθύνσεις, κοιτάξτε το στα μάτια ώστε να του τραβήξετε την προσοχή. Διδάξτε το πώς να εστιάζει την προσοχή του.

Περάστε περισσότερο χρόνο με το παιδί σας. Η αύξηση του χρόνου που περνάτε με το παιδί μπορεί από μόνη της να ενισχύσει την ομιλία, αλλά θυμηθείτε να βελτιώσετε και την ποιότητα της σχέσης:  αυτό είναι το νόημα του παιχνιδιού, ο βαθμός ικανοποίησης που παρέχει η δραστηριότητα, η καταλληλότητα των λέξεων που χρησιμοποιούνται και το είδος της επιβράβευσης που χρησιμοποιείτε όταν το παιδί λέει ή αποπειράται να πει μια λέξη. Τα υποστηρικτικά άτομα μπορούν να αναμορφώσουν τις καταστάσεις ώστε να παρέχουν περισσότερο χρόνο στο παιδί για να  μιλάει.

Μετατραπείτε σε θετικό πρότυπο. Αυτός πρέπει να είναι ένας από τους πιο βασικούς παράγοντες στην εκμάθηση της επικοινωνίας, που συνήθως υποτιμάται. Tα παιδιά αποτελούν πολύ καλούς μιμητές. Η ικανότητα μίμησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στην εκμάθηση φυσιολογικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Δυστυχώς, πολλοί ενήλικοι αποτελούν φτωχά πρότυπα επικοινωνίας. Μπορεί να μιλάνε πολύ γρήγορα ή πολύ αργά, πολύ σιγά ή πολύ δυνατά. Μπορεί να «κόβουν» τις λέξεις, να προφέρουν συλλαβές ή λέξεις μαζί, να μιλούν μονότονα, με λάθος τονισμό, ή με ένα  τσιγάρο στο στόμα τους. Μπορεί να μιλάνε κοιτώντας ελάχιστα αυτόν που του απευθύνονται ή κοιτάζοντας στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του ακροατή.

Το σωστό όμως είναι ο γονιός να καταβάλλει προσπάθεια να μιλά καθαρά, χρησιμοποιώντας σωστό τονισμό και μικρές, ευκολονόητες λέξεις και προτάσεις, ενώ θυμάται ότι η καλή ομιλία περιλαμβάνει καλή ακρόαση, καλή βλεμματική επαφή και χειρονομίες . Η ομιλία προς ή ενώπιον του παιδιού συνεπάγεται προσοχή στον αριθμό  των λέξεων, το είδος των λέξεων και την σύνταξη των λέξεων που χρησιμοποιούνται. Ένα καλό πρότυπο γνωρίζει ότι η επικοινωνία μαθαίνεται πρωταρχικά μέσω της ακοής: το παιδί λέει αυτό που έχει ακούσει είτε αυτό είναι καλή επικοινωνία, είτε είναι κακή.

Οι περισσότεροι μαθαίνουμε γρηγορότερα και θυμόμαστε αυτό που μάθαμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα όταν η διαδικασία της μάθησης είναι διασκεδαστική. Να θυμάστε ότι είναι ευκολότερο να παίζει κανείς παρά να δουλεύει με ένα παιδί. Η χρήση παιχνιδιών και άλλων διασκεδαστικών δραστηριοτήτων μπορεί να είναι ιδιαίτερα βοηθητική, ειδικά στην αρχή.

Θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε άλλες, λιγότερο χρονοβόρες δραστηριότητες ή τεχνικές για να διδάξετε την καλή επικοινωνία. Αρχικά, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να παροτρύνετε το παιδί, να κερδίσετε τη συνεργασία του, να προσφέρετε μία ενίσχυση για τη διεξαγωγή ευχάριστων λεκτικών δραστηριοτήτων

Κάποια παιδιά μπορεί να μη μιλάνε επειδή δεν έχουν την ανάγκη να μιλήσουν. Δεν γεννιούνται χωρίς την επιθυμία, μαθαίνεται μέσα από την αρνητική ενίσχυση και, σε κάποιες περιπτώσεις, μέσα από την τιμωρία. Κάποια άλλα παιδιά μπορεί να μη μιλάνε επειδή τα αδέλφια τους μιλούσαν πάντα εκ μέρους τους.

Κάποια μπορεί να μη μιλάνε επειδή η ομιλία είναι δύσκολη γι’ αυτά ή δεν είναι αρκετά ευχάριστη. Όποιος κι αν είναι ο λόγος, όλα τα παιδιά θα πρέπει να έχουν την ανάγκη να μιλήσουν. Μπορείτε να δημιουργήσετε την ανάγκη για ομιλία και κατόπιν να επιβραβεύσετε την προσπάθεια. Για παράδειγμα, μπορείτε να τοποθετήσετε ένα πιάτο με παγωτό σε ένα σημείο που το παιδί να το βλέπει αλλά να μην το φτάνει, ενώ επαναλαμβάνετε τη λέξη «φαΐ» ή «παγωτό» αρκετές φορές. Οποιαδήποτε προσπάθεια επικοινωνίας κάνει το παιδί πρέπει να ενισχύεται με το έπαθλο.

Αργότερα θα μπορείτε να περιμένετε καλύτερη άρθρωση. Εκμεταλλευτείτε επίσης την ευκαιρία επαναλαμβάνοντας τη λέξη – κλειδί ενώ το παιδί τρώει. Η ομιλία πρέπει να είναι διασκεδαστική πρέπει να είναι ευχάριστη στον ακροατή πρέπει να  έχει ένα σκοπό και πρέπει να καλύπτει μια ανάγκη τη συγκεκριμένη στιγμή. Δημιουργώντας το σωστό πλαίσιο, μπορείτε να δημιουργήσετε την ανάγκη για ομιλία.

Το παιχνίδι αποτελεί κίνητρο για τα παιδιά. Το απολαμβάνουν, ειδικά όταν συμμετέχουν ενήλικες. Καμιά φορά τα παιχνίδια βοηθούν  απλά στο να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον του παιδιού. Κάποια παιχνίδια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκμάθηση του βασικού λεξιλογίου.

Επινοήστε ή τροποποιήστε το  παιχνίδι έτσι ώστε το παιδί να έχει την ευκαιρία να ακούσει μια λέξη πολλές φορές. Για παράδειγμα, χτίζοντας ένα πύργο με τουβλάκια με το παιδί, πριν τοποθετήσει ο καθένας το τουβλάκι με τη σειρά του, θα πρέπει να στριφογυρίσει μια μπάλα. Εδώ θα μπορούσατε να πείτε τη λέξη «μπάλα» ή «πάρε μπάλα» ενώ δίνετε τη μπάλα στο παιδί, ή να την κρατήσετε μέχρι το παιδί να πει «μπάλα». Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνετε στο παιδί τη λέξη «μπάλα», ενώ παίζετε ένα παιχνίδι.

Ακόμη, μπορείτε να επιλέξετε ένα λιγότερο χρονοβόρο παιχνίδι. Για παράδειγμα, η σβούρα είναι πιο σύντομη από ένα παιχνίδι που απαιτεί συγκέντρωση.

Αυτές είναι απλά κάποιες συμβουλές για να βελτιωθεί ο λόγος και η επικοινωνία των παιδιών ενώ παράλληλα περνούν ποιοτικό χρόνο με τους γονείς τους.

Κάθε υποψία δυσλειτουργίας στο λόγο του παιδιού πρέπει να μας οδηγήσει σε ένα λογοθεραπευτή, προκειμένου να αξιολογήσει το πρόβλημα και να προτείνει τη μέθοδο επίλυσής του.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τη σελίδα μας στο Facebook 

 

  • Εντυπωσιασμένος
  • Χαρούμενος
  • Απογοητευμένος
  • Θυμωμένος
  • Βαρετό
  • Φοβισμένος

#emo attacks
  • Περίπατο στον μπαξέ της Φενέρ ο ΠΑΟ, στον τελικό του F-4 με άνεση!
  • Ελλάς Ελλήνων Εφοριακών: συνελήφθη η Διευθύντρια της ΔΟΥ Χαλκίδας και 6 υπάλληλοι για εκβιασμούς σε επιχειρηματίες
  • Ελλάς Ελλήνων Εργολάβων: Καγκελόπορτα που μόλις είχε τοποθετηθεί καταπλάκωσε παιδάκια σε δημοτικό σχολείο στην Κηφισιά
  • 63 παιδιά με τροφική δηλητηρίαση από σχολικά γεύματα στη Λαμία: θα δούμε σκληρές κυρώσεις να αναζητούν τους αποδέκτες τους ή θα πούμε πάλι “συμβαίνουν αυτά”;